Home » , , » Hukum Mad Part 4: Mad Munfasil

Hukum Mad Part 4: Mad Munfasil

Posted by Admin

mad jaiz munfasil

  Assalamualaikum.. entry kali ini sy nak menjelaskan tentang hukum mad di dalam golongan mad far'ie. Kalau anda rujuk balik dalam entry hukum mad part 1 : Mas asli Mutlaq . Saya sudah pun menerangkan tentang 2 jenis mad ini. Iaitu Mad Asli dan Mad Far'ie.




Pengenalan Mad Munfasil :  

Mad Munfasil adalah mad yang berlaku dengan sebab hamzah. Iaitu apabila bertemu huruf mad dengan Hamzah di dalam 2 kalimah yg berbeza. Ia hanya berlaku ketika wasal shj. Ia juga dikenali sebagai Mad Jaiz Munfasil .





Contoh Mad Munfasil : 

contoh mad munfasil
Di atas anda boleh lihat pada huruf mad yg di merahkan iaitu huruf Alif di dalam 2 kalimah yg berbeza. Anda juga boleh rujuk gambar yg berada di awal entry ini.






Cara Bacaan / Harakat Mad Munfasil :

Mad munfasil dibaca dengan kadar 4/5 harakat.






Penutup :

Sampai sini shj entry kali ini, Inshaallah kita sambung lagi akan datang dengan hukum Mad Muttasil. Ia hampir sama dengan Mad Munfasil . Hampir je tapi tak serupa.. :-) Rasa kekok bila dah bertahun tak menulis ni. Entry pun dah tak banyak mengomel macam dulu. Maklumlah dah makin berumur :-)

Saya harap tulisan sy yg tak seberapa ini dapat memberi sedikit manfaat kepada anda semua. Kalau suka jemput2 la share dengan org lain di Facebook tu ye.. Sekian assalamualaikum.. :-)



P/s : Sila rujuk dengan guru anda.




SweetMuslimah.com


0 comments:

Post a Comment